غیرفعال کردن تاچ‌پد در لینوکس

به نظر من تاچ‌پدهای لپ‌تاپ یکی از آزاردهنده‌ترین اختراعات بشر است! ترجیحا در هر جایی که به ماوس دسترسی داشته باشم هرگز از تاچ‌پد استفاده نمی‌کنم.

تاچ‌پدها زمانی بیش از حد آزار دهنده میشن که شما در حال تایپ و یا بازی کردن باشید و دست‌تون به طور ناخواسته به این قسمت حساب بخوره و اون موقع هست که بعد از تایپ چند کلمه متوجه میشید که یا چیزی ننوشتید و یا نوشته‌هاتون در جای درستی تایپ نشده! و یا احتمالا در موقع انجام بازی کانتر استریک با شلیک گلوله یا به دوستاتون آسیب زدید و یا تیم حریف رو از موقعیت‌تون آگاه کردید!

تعدادی زیادی از لپ‌تاپ‌ها معمولا میانبری بر روی صفحه کلید دارند که به وسیله اون می‌ةونید با گرفتن دکمه fn و اون کلید خاص تاچ‌پد رو فعال/غیرفعال کنید. متاسفانه لپ‌تاپ مدل HP من این قابلیت رو نداره و به همین خاطر مجبور شدم که به سراغ امکانات نرم‌افزاری در سیستم عامل اصلیم یعنی اوبونتو برم.

برای فعال و یا غیرفعال کردن تاچ‌پد در گنو/لینوکس بهتریین برنامه‌ای که پیدا کردم Touchpad-indicator هست.

شما به راحتی و با استفاده از این ۳ تا دستور می‌تونید این برنامه رو نصب کنید:

sudo add-apt-repository ppa:atareao/atareao

sudo apt-get update

sudo apt-get install touchpad-indicator

پس از نصب و اجرای این برنامه آیکونی در قسمت indicator دسکتاپ‌تون میاد که به وسیله اون می‌‌تونید با یک کلیک عمل فعال سازی و غیرفعال سازی رو انجام بدید.

البته من به شخصه برای سهولت در دسترسی یک کلید میانبر هم برای این قضیه تعریف کردم. برای این کار کافیه که به بخش تظنیمات کیبردتون برید و از قسمت Shortcuts روی + کلیک کنید. در قسمت نام عبارت مورد نظرتون رو وارد کنید و در قسمت Command این دستور رو بنویسید:

/usr/bin/python3 /opt/extras.ubuntu.com/touchpad-indicator/share/touchpad-indicator/change_touchpad_state.py

بدیهیه که پس از تایید لازمه تا یک (یا چند) کلید میانبر هم برای این میانبر تعریف کنید.

در نهایت با زدن کلید میانبری که تعریف کردید، تاچ‌پد شما فعال و یا غیرفعال میشه و موقع تایپ کردن آزارتون نمی‌ده.

در سیستم عامل ویندوز هم به صورت پیش‌فرض قابلیتی تعبیه شده که در صورت تمایل کابران به محض وصل شدن یک ماوس اکسترنال، تاچ‌پد به صورت خودکار غیر فعال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *