آغاز تلاش برای حضور پیش‌فرض زبان گیلکی در سیستم‌عامل‌ها

زبان‌های جهان

متاسفانه سال‌ها گیلکی دارای خط مشترکی در میان گیلکی زبان‌ها نبود. با اینکه قدمت گیلکی نویسی به صدها سال قبل باز می‌گردد ولی گیلک‌ها برای نوشتن زبان خود از شیوه‌های مختلف نگارشی استفاده می‌کردند. خوشبختانه در سال‌های اخیر اغلب گیلک‌ها بر روی استفاده از «گیلکی استاندارد» تجمیع کرده‌اند. امروزه گیلکی استاندارد توسط نرم‌افزارهای زیادی پشتیبانی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید از سایت GilakiKeyboard.ir استفاده کنید.

حال پس از پشت سر گذاشتن مباحث مربوط به خط نوبت به ایجاد سایر زیرساخت‌های مرتبط با زبان گیلکی است. یکی از این زیرساخت‌ها ترجمه سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهایی نظیر ویندوز، لینوکس، گوگل کروم، فایرفاکس، VLC و… به زبان گیلکی است.

من تصمیم گرفتم که برای شروع پروژه ترجمه سیستم‌عامل اوبونتو به گیلکی را آغاز کنم ولی مشکل بزرگی در این بین وجود داشت: glibc!

glibc یکی از کتابخانه‌های پایه‌ای سیستم‌عامل لینوکس است و به طور کلی وظیفه‌اش این است که به سایر نرم‌افزارها بگوید که چه زبان‌هایی در سیستم‌عامل وجود دارند. متاسفانه زبان گیلکی با کد glk_IR در این کتابخانه وجود خارجی ندارد. در نتیجه هیچ کدام از نسخه‌های لینوکس و تقریبا تمام نرم‌افزارهای دنیا این امکان را ندارند که به صورت پیش‌فرض گیلکی را در خود اضافه کنند.

برای حل این مشکل و اضافه شدن زبان گیلکی به glibc من درخواستی را در sourceware ثبت کردم. پیش‌بینی شخصیم اینه که زبان گیلکی طی ماه‌های آینده به glibc و نسخه بروز شده glibc طی سال آینده به کلیه نسخه‌های لینوکس اضافه خواهند شد.

و این آغاز راه خواهد بود!

پس از افزودن شدن زبان گیلکی به glibc ما خواهیم توانست ترجمه‌های خود را در پروژه‌های منبع‌بازی نظیر انواع توزیع‌های لینوکس، مرورگرهای اینترنتی، VLC و… اضافه کنیم. این کار به شدت سخت و طاقت فرسا خواهد بوده و نیاز به همت همگانی گیلک‌ها دارد. اگر مایلید که در آینده در پروژه ترجمه نرم‌افزارها به زبان گیلکی به من کمک کنید لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تسلط پیدا کردن به خط استاندارد گیلکی
  • یادگیری لغات بروز گیلکی و تلاش برای یافتن لغات روزمره
  • اطلاع دادن به من از طریق کامنت‌های همینجا و یا ایمیل [email protected]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *