چرا داشتن یک سایت مستقل بهتر از استفاده از یک سیستم وبلاگدهی است؟

هفته پیش بود که از وبلاگ قدیمی‌ام به اینجا کوچ کردم. قبل از وبلاگ اخیرم در سامانه بلاگ هم وبلاگ‌های دیگری با موضوعات مختلف در بلاگفا، پرشین بلاگ و… داشته‌ام. چیزی‌هایی که دلیل این مهاجرت بوده‌اند را تنظیم و مکتوب کرده‌ام و نتیجه آن پست پیش رو است.

در این مطلب سعی کرده‌ام که به این سؤال پاسخ دهم که چرا داشتن یک سایت مستقل بهتر از استفاده از یک سیستم وبلاگدهی است؟ این پست ممکن است که به کسانی که تا حالا آرزوی داشتن یک سایت و وبلاگ را داشته‌اند کمک کند تا تصمیم درستی بگیرند و وقت، سرمایه، اعتبار و… خود را در مسیر اشتباهی صرف نکنند.

محدودیت‌های فنی سیستم‌های وبلاگدهی

سیستم‌های وبلاگدهی از داخلی گرفته تا خارجی اغلب دارای محدودیت‌های زیادی هستند که به مرور زمان و با رشد وبلاگ آزار دهنده می‌شوند. مثلا در سیستم بلاگفا فضای آپلود مستقیم تصاویر وجود ندارد و همینطور یک تبلیغ آزاردهنده در بالای وبلاگ نمایش داده می‌شود. همینطور در بقیه سیستم‌ها نیز محدودیت‌هایی نیز رایگان نبودن برخی امکانات ساده نظیر امکان قرار دادن برخی کدهای جاوااسکریپت، فضای آپلود محدود و یا غیر رایگان، تنوع کم قالب‌ها (پوسته‌ها) و… وجود دارد.

در دسترس نبودن سیستم‌های وبلاگدهی جهانی

محدودیت‌های سیستم‌های وبلاگدهی جهانی نظیر وردپرس و بلاگر بسیار کمتر از سیستم‌های داخلی نظیر بلاگفا، پرشین بلاگ، میهن بلاگ و… است ولی متاسفانه این سیستم‌ها در داخل کشور مسدود (فیلتر) هستند. دلیل مسدودی این سیستم‌ها احتمالا عدم امکان کنترل نهادهای فیلتر کننده بر روی آن‌هاست. به عبارتی اگر شما در وبلاگ داخلی‌تان مطلبی بنویسید که آقایان بنا به هر دلیلی از آن خوششان نیاید به راحتی و تنها با یک نامه کل وبلاگتان مسدود می‌شود و مشخصات شخصی‌تان برای پیگیری‌های قضایی در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‌گیرد. متاسفانه این سختگیری‌ها به حدی شده است که بعضا خود مدیران سیستم‌های وبلاگدهی هم مورد پیگیری قضایی قرار گرفته‌اند و به همین خاطر حالا حتی در صورتی که نامه‌ای از هیچ نهادی وجود خارجی هم نداشته باشد، بعضا وبلاگ شما در سیستم‌هایشان به خاطر ترس از دردسر مسدود می‌شود!

در همچنین وضعی است که داشتن یک سایت مستقل مفید به نظر می‌رسد. زیرا سایت شما تنها به خاطر نظر شخصی و ترس یک فرد مسدود نخواهد شد، هویت شما الزاما مشخص نخواهد بود و همینطور در نهایت حتی با مسدود شدن احتمالی سایت‌تان، مطالب شما همچنان در سطح جهانی (خارج از ایران) در دسترس خواهد بود.

آزادی‌های سایت‌های مستقل

داشتن سایت مستقل در مجموع آزادی‌های فنی و غیر فنی زیادی به شما می‌دهد که در یک وبلاگ ساخته شده توسط یک سیستم وبلاگدهی ممکن است که هرگز نتوانید تجربه کنید. به عنوان مثال شما دامنه مستقل خودتان را خواهید داشت و می‌توانید از سایت خود هر مدل درآمدی که خودتان دوست دارید داشته باشید، به هر اندازه که مایل باشید می‌توانید در سایتتان فایل (با هر فرمتی) آپلود کنید، از نظر قانونی فقط خودتان مسئول محتوای تولید شده خواهید بود و دیگران محتوای وبلاگتان را سانسور نخواهند کرد و ده‌ها مورد دیگری که با کمی اندیشیدن می‌توان به آن‌ها رسید.

با تمامی این تفاسیر باز هم این یک حکم قطعی نیست، داشتن یک وبلاگ در یک سیستم وبلاگدهی از برخی جهات می‌توانید برای بعضی‌ها مفیدتر از یک سایت اختصاصی باشد. سعی می‌کنم که در مقاله‌ای جداگانه در این خصوص بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *