نمایشگاه‌هایی که بیشتر به جمعه بازار می‌مانند!

نمایشگاه بین المللی ۹۵ تهران هم با سلام و صلوات در مکان تازه‌اش در شهر آفتاب برگزار شد. بیشتر رسانه‌ها در خبرهاشون در مورد خوب بودن مکان تازه و کنترل ترافیک و اینجور چیزها نوشتند ولی کمتر کسی در مورد این مسئله نوشت که به غیر از خرید و فروش کتاب و گردش مردم چه کاری در این نمایشگاه انجام شد؟

چه کتاب تازه‌ای از کدام نویسنده مشهور در این نمایشگاه برای اولین بار معرفی شد؟ این نمایشگاه که پسوند بین المللی را به دوش می‌کشد میزبان کدام نویسنده و یا ناشر بین المللی بود؟ اصلا چند درصد از مراجعه کنندگان نمایشگاه غیر ایرانی بودند؟ شماره جدید کدام کتاب در این نمایشگاه عرضه شد؟

وضع در خصوص سایر نمایشگاه‌ها نظیر الکامپ تهران هم به همین شکل است. نمایشگاه بین المللی الکامپ در سالیان گذشته چیزی نبوده جز محلی برای فروش نسخه‌های کپی شده از نرم‌افزارها و سایر محصولات دیجیتال.

در سراسر دنیا وقتی صحبت از نمایشگاه می‌شود ذهن مردم به سمت معرفی محصولات و تکنولوژی‌های تازه می‌رود ولی در ایران همه با شنیدن نام نمایشگاه به یاد تخفیف خرید می‌افتند!

جدا اگر هدف از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تشکیل بازاری برای خرید با تخفیف هست، خب برگزاری این بازارچه به صورت آنلاین واقعا شایسته‌تر هست! مشکلات ترافیک و… هم حل میشه و همه از سراسر کشور می‌تونن توش شرکت کنند! واقعا چه نیازی به این همه هماهنگی و برنامه ریزی واسه فروش ۴ قلم جنس هست؟

البته وضعیت در بقیه شهرهای کشور مانند رشت هم به همین شکل است. تنها تفاوتشان در این است که اولی به مانند یک فروشگاه هایپر مارکت می‌ماند و دومی شبیه یک سوپر مارت محلی هست! تفاوت خاصی در اجناس ارائه شده و نحوه برگزاری وجود ندارد.

من واقعا امیدوارم کسایی که مسئول برگزاری این نوع از نمایشگاه‌ها هستند به فکر تحولی در خصوص برنامه ریزی باشند وگرنه با این روال نه تنها کمکی در رشد فرهنگ و اقتصاد و… صورت نمی‌گیرد بلکه هر روز به زوال نزدیک‌تر خواهیم شد.

به نظرتون کی امکانش هست که نمایشگاهی مانند نمایشگاه‌های مطرح جهانی همچون E3 در این کشور برگزار شود؟ نمایشگاهی گه شرکت‌ها به دنبال سوپرایز کردن شرکت کنندگان باشند و بازدیدکنندگان هم لحظه شماری کنند که آخرین دست آوردها را ببینند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *