زبان گیلکی به صفحه‌کلید گوگل اضافه شد

کیبورد گیلکی گوگل

سال‌ها پیش من و همکارانم در شرکت جنگل به کمک امین حسن‌پور از ورگ برای نخستین‌بار در تاریخ کیبورد گیلکی را برای سیستم‌عامل‌های گوناگون توسعه دادیم.

بعداها تعدادی از کیبوردهای معروف نیز از ما پیروی کرده و زبان گیلکی را به کیبورد خود اضافه کردند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به “Multiling O Keyboard” اشاره کرد که قبلا مانی معصومی راد در گیلاپس به آن اشاره کرده بود.

حال پس از گذشت این مدت گوگل نیز در آخرین آپدیت اپلیکیشن صفحه‌کلید خود، گیلکی را به تبعیت از کیبورد جنگل و سایر صفحه‌کلیدهایی که از گیلکی پشتیبانی می‌کنند، افزوده است.

شما گیلک زبانان و همینطور علاقه‌مندان به زبان گیلکی از این پس به راحتی می‌توانید گیلکی را همانند انگلیسی و فارسی به زبان‌های مورد استفاده خود اضافه کرده و به راحتی در اندروید گیلکی تایپ کنید.

قطعا این حرکت از جانب گوگل از چشمان تیزبین رقبا به دور نخواهد ماند و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پشتیبانی از گیلکی در سیستم‌عامل‌های ویندوز، iOS، گنو/لینوکس و… به صورت پیش‌فرض باشیم.

همچنین این اقدام گوگل نویدبخش روزهایی است که در آن شاهد پررنگ شدن هرچه بیشتر «وب گیلکی» باشیم. گفتنی است که تا پیش از این گاها برخی از کلمات و عبارات گیلکی در موتور جستجوگر گوگل به عنوان غلط املایی فارسی و عربی شناسایی می‌شدند!

هم‌اکنون ما به عنوان جامعه گیلکی زبانان این قدرت را داریم که با شرکت‌های بزرگ دنیا به منظور افزودن زبان گیلکی و پشتیبانی از آن وارد مذاکره شویم زیرا از این پس منبع مستحکمی همچون گوگل داریم!

برای نصب آخرین نسخه از کیبورد گوگل می‌توانید به اینجا در گوگل پلی و اینجا در کافه‌بازار مراجعه کنید.

We LOVE U Google!

پی‌نوشت: ورگ نیز با عنوان «خبر خوب: گوگل کیبرد گیلکی رو به زبانهای خودش اضافه کرد.» در این مورد نوشته است.

2 دیدگاه‌ “زبان گیلکی به صفحه‌کلید گوگل اضافه شد

  1. چرا الفبایی که به زبان گیلکی در کیبورد سامسونگ ،هست اَ اِ اُ یا ِ َ ُ ُ ° رو نداره زبان گیلکی ادا و صدا های زیر و بَم داره که اینطور با این صفحه کیبورد سامسونگ قابل نوشتن نیست مسخرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *