پروژه آخر هفته: ربات اینستاگرامی «هر ساعت یک رنگ»

هر ساعت یک رنگ

هفته گذشته صفحه اینستاگرامی «هر ساعت یک رنگ» را راه‌اندازی کردم. این صفحه به یک ربات متصل است و وظیفه آن این است که در هر ساعت، یک رنگ منحصر به فرد را تولید و منتشر کند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد ربات اینستاگرامی هر ساعت یک رنگ لازم است تا ابتدا با ساختار رنگ‌ها در سیستم‌های کامپیوتری آشنا شوید.

در دنیای نورها و از جمله سیستم‌های کامپیوتری، تمام رنگ‌ها از سه رنگی اصلی قرمز، سبز و آبی به وجود می‌آیند. شدت هر کدام از این سه رنگ معمولا عددی بین ۰ تا ۲۵۵ است. به عنوان مثال در رنگ مشکی هر سه رنگ سازنده آن صفر هستند و یا در رنگ سفید تمام رنگ‌های آن ۲۵۵ هستند. پس تعداد کل رنگ‌های قابل نمایش در سیستم‌های کامپیوتری برابر با ۲۵۶ ضرب در ۲۵۶ ضرب در ۲۵۶ خواهد بود. به عبارتی ما قادر به نمایش حدود ۱۶ میلیون رنگ منحصر به فرد هستیم. پس هر رنگ را می‌توان به صورت عددی بین صفر تا ۱۶۷۷۷۲۱۵ هم نمایش داد.

از آنجایی که نمایش اعداد به صورت بالا دارای خوانایی نبوده و ممکن است طول زیادی داشته باشد برای نمایش آن‌ها از روش بهتری استفاده می‌شود. به این شکل که هر کدام از اجزای قرمز، سبز و آبی با اعدادی بین 00 تا FF در مبنای ۱۶ نمایش داده می‌شوند. به این شکل برای نمایش هر رنگ می‌توانیم مقدار مبنای ۱۶ هرکدام از سه رنگ سازنده رنگ‌مان را به صورت پشت سر هم در کنار یکدیگر قرار دهیم. به عنوان مثال #000000 نشان دهنده رنگ مشکی و #FFFFFF نشان دهنده رنگ سفید است.

خب برگردیم به ربات اینستاگرامی «هر ساعت یک رنگ»! این صفحه از رنگ صفر (یا همان مشکی) شروع کرده و پیش به سوی رنگ ۱۶۷۷۷۲۱۵ (یا همان سفید یا #FFFFFF) می‌رود. هر ساعت تصویری با رنگ پس زمینه عددی جدید ایجاد شده و کد متناظر با آن نیز در میان تصویر نمایش داده می‌شود. به این ترتیب حدود ۷۰۰ هزار روز و یا حدودا ۲ هزار سال زمان لازم خواهد بود تا این صفحه بتواند به رنگ سفید برسد!

شاید با خودتان فکر کنید که هدف از این پروژه چیست و اصلا مگر ما دو هزار سال عمر می‌کنیم که چنین چیزی مهم باشد؟ برای من بسیار ساده بود که طی مدت کوتاهی چنین تصاویری را تولید و در جایی آپلود کنم؛ اما پاسخ این است که باید به چنین اثری به چشم یک کار هنری نگاه کرد. نیازی نیست که الزاماً به دنبال معنی و مفهوم خاصی در آن باشیم.

تا لحظه نگارش این مطلب ۱۳۷ پست در صفحه @colorperhour منتشر شده است. حدود هر ۱۰ روز رنگ‌ها مجددا نزدیک به رنگ مشکی می‌شوند و پس از پایان دوره به روشن‌ترین حالت خود می‌رسند. (دقت کنید نزدیک به مشکی نه خود مشکی، خود مشکی فقط ۱ بار در گذشته و با شروع کار ربات رخ داده است!) پیشبینی می‌کنم که حدودا ۸ سال زمان لازم باشد تا شاهد تغییر آبی به سبز باشیم و به احتمال بسیار زیاد رنگ‌هایی مثل قرمز و زرد و… را هرگز در طول زندگی‌مان در این صفحه نخواهیم دید!

لطفا نظرات و حس خودتون را راجع به این پروژه با من در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

 

 

4 دیدگاه‌ “پروژه آخر هفته: ربات اینستاگرامی «هر ساعت یک رنگ»

  1. خیلی جالب بود برای من
    البته می پسندیدم که سرعتش بیشتر باشه
    ولی حس میکنم دلیل شاید در رکوئستها محدود بودید شاید

    برای ارسال پست به اینستا از چه کتابخونه ای استفاده کردید؟

    1. خوشحالم که خوشتون اومده.
      نهایتا روزی ۱۰۰ پست میشه در اینستاگرام ارسال کرد. یعنی به جای هر ۱ ساعت میشد هر یک ربع ارسال کرد ولی در نهایت تاوت چشمیگیری ایجاد نمیشد. یعنی اون ۲۰۰۰ سال نهایتا میشد ۵۰۰ سال!
      من در پایتون از instauto استفاده کردم. کتابخانه‌های دیگه‌ای هم موجودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *